علی ابراهیمی: با حذف یارانه سوخت، شرکت‌های هواپیمایی افزایش نرخ بلیت را به عنوان گزینه مطرح برای تامین هزینه‌های پرواز مورد توجه قرارداده و قیمت بلیت هواپیما افزایش یافت.

 این افزایش در حالی صورت گرفت که پیش از این وزیر راه و سایر مسئولان صنعت هوایی کشور از تثبیت نرخ بلیت در ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داده بودند. با این روند چندی پیش محمد رحمتی پیشنهاد  تعیین توافقی نرخ بلیت هواپیما را مطرح و این امر را با موضوع تامین ایمنی پرواز ربط داده است. همچنین وی بر  تعیین کنترلی نرخ بلیت اتوبوس و قطار تاکید کرده است.

وزیر راه با اشاره به موضوع قیمت بلیت هواپیما و وضعیت شرکت‌های هواپیمایی ،گفت: به عنوان وزیر راه پیشنهاد دادم تا نرخ بلیت هواپیما، یک نرخ توافقی شود، اما در مورد بلیت اتوبوس و قطار، این نرخ باید کنترلی و در اختیار دولت باشد.

وی تفاوت در شیوه تعیین نرخ بلیت در ناوگان هوایی، زمینی و ریلی  را چنین توجیه می‌کند که   تعیین قیمت بلیت هواپیما با توجه به طیف استفاده کننده از این نوع خدمات باید متفاوت باشد. این کار سبب ایجاد رقابت برای ارایه خدمات بهتر بین شرکت‌های هواپیمایی و بهبود ناوگان خواهد شد.

محمد رحمتی تفاوت در شیوه تعیین نرخ بلیت هواپیما را با بحث ایمنی پرواز مرتبط کرده و می‌گوید:  اگر از همه مسافران هواپیما پرسیده شود که بین قیمت بلیت و امنیت و ایمنی پرواز کدامیک اهمیت بیشتری دارند، قطعا ایمنی پرواز و راحتی آن را اعلام می‌کنند. بهبود ناوگان و ارائه خدمات بهتر تماما به بنیه و توان شرکت‌های هواپیمایی مرتبط است.

این در حالی است که ایمنی پرواز اصل نخست پذیرفته شده در همه شرکت‌های هواپیمایی بود و نمی‌توان با استناد به این امر افزایش قیمت‌ها را توجیه کرد چرا که در صورت نبود ایمنی انجام پرواز منتفی است. از سوی دیگر  رئیس سازمان هواپیمایی در زمینه تغییر نرخ بلیت هواپیما  می‌گوید: هر نوع تغییر در نرخ بلیت باید در شورای عالی هواپیمایی کشور به تصویب برسد و اینکه عنوان شده شرکت‌های هواپیمایی مجاز به افزایش سالانه حداکثر 25 درصدی بهای بلیت سفرهای هوایی خود مشروط به ارائه خدمات بیشتر یا استفاده از هواپیماهای بهتر در مسیرهای مختلف هستند، صحیح نیست.

حسین خانلری درباره اینکه آیا بلیت هواپیما افزایش خواهد یافت،می‌افزاید: تاکنون از سوی شرکت‌های هواپیمایی کشور درخواستی مبنی بر افزایش قیمت بلیت دریافت نشده تا بخواهیم در این خصوص تصمیم‌گیری داشته باشیم. قیمت بلیت فعلا تغییری نخواهد کرد.

کد خبر 55584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز